Етични стандарти и професионализъм за клиента

Комисията по професионална етика към НСНИ организира и проведе дискусия при засилен интерес на тема етичен кодекс и актуални въпроси относно практика и компетенции на брокерите в тяхната работа. Залата в хотел Маринела беше пълна. Участниците дискутираха и разясниха за пореден път какви са главните предпоставки за да може един брокер да счита себе си за професионалист коректно и професионално упражняващ професията и ангажиментите си.

Акцент беше поставен върху клиента и неговата защита. Александър Бочев, председател на НСНИ отбеляза, че основните и първостепенни задачи са свързани с постигането на висок професионализъм и лоялност в работата на агенциите за недвижими имоти за да се спечели битката с некоректните практики и публикуване на обяви със съдържание не отговарящо на действителността, кражбата на оферти, публикуването на имоти в публичното пространство без разрешение на собствениците, публикуване на обяви само за частни лица.

Обяви само за частни лица

Когато брокери публикуват обява в която пише, че е само за частни лица това ограничава достъпа на реални купувачи до имота с поне 50%, каза Бочев. Нещо повече, ограничават се правата на купувачите и се дискриминират като не се допускат до оглед, добави г-жа Галина Максимова, председател на комисията по етика към НСНИ.

Много важно е самите клиенти да се информират и да следят как се представят техните имоти в интернет. Дали сключвайки договор с агенция, действително имота се рекламира и предлага коректно на пазара? Дали имота се ограничава за огледи с други агенции и ако да, защо?

Няколко са основните причини за съществуване на обяви за имоти само за частни лица:

  • целта е двойна комисионна – и от собственика на имота и от купувача;
  • недопускане на агенции и брокери опитващи се да крадат офертата и водещи на оглед фалшиви купувачи с цел проучване на имота и контакт със собственика;
  • недопускане на нелоялни клиенти, търсещи начин да осъществят контакт със собственика директно;

Понякога обявите за частни лица служат като бариера и препядствие спиращо нелоялни практики и действия на клиенти, на брокери също. Но при всички положения затварянето на офертата и ограничаването на достъпа до имота е тежка и недобра практика, каза г-н Ганев, председател на НСНИ от предходни два мандата 2018 -2023.

Защо клиента трябва да има договор с агенцията, която го представлява

Единствено договора гарантира професионална услуга и конкретен ангажимент към клиента. Ангажимент на клиента е да прочете договора, който му се предоставя да подпише и да изисква поемане на отговорности от страна на агенцията. Клиента трябва да разбира своите отговорности и задължения по отношение на агенциата, която го представлява и се грижи за сделката му. Договора трябва да се сключва за определен срок и както каза на дискусията г-н Шопов, Председател на УС на Националната асоциация на строителните предприемачи,

Проблема не е в комисионната. Проблема е в услугата, която се предоставя.

В много европейски страни има лиценз за професията и предоставянето на брокерски услуги без нужната компетентност е лоша услуга, допълни Шопов. 80% от брокерите в България само и едиствено свързват клиента със собственика. Но това не е брокерска услуга! Работата на професионалния брокер е свързана с изключително много познания в различни области като право, строителство, архитектура, градоустройство, кредитиране, финанси, боравене с документи и въобще цялостно съдействие до финализиране на сделката при нотариус.

Г-н Георги Шопов направи анализ и очерта тенденции на пазара на новото строителство в София. Той сподели, че пазара се е успокоил, търсене на имоти ще продължи да има, защото жилището е вечна стока носеща комфорт и сигурност. Все повече ще има значение качеството и спазването на стандартите. Това ще остане водещо при търсене на нов дом – висококачествени материали съчетани с добра инфрасктруктура и удобство за обитаване, добри разпределения и оптимално използване на площите в имотите.

Всяка практика не скрепена с договор може да се тълкува като неетична. – Юлия Хвърчилкова, Член на КПЕ към НСНИ

Снежана Стойчева, Мениджър на imoti.net и анализатор на пазара на недвижими имоти, обърна внимание върху факта, че в действителност и за съжаление има както големи така и малки агенции, злоупотребяващи с доверието на клиентите си. Мога да добавя, че собствениците на имоти (продавачи и наемодатели) е добре да следят как се рекламират имотите им онлайн. Освен това трябва да изискват и бранят правата си. Етиката и професионализма са преди всичко персонални, но отговорността е обща – на агенцията, и в частност на брокера. Етика и лоялност, както и уважение на труда на брокера, трябва да има и у клиентите. Защото добрия брокер, истинския професионалист работи за клиента си, защитава неговите права, грижи се за сигурността и максималната удволетвореност на доверителя си – продавач, купувач, наемодател или наемател.

Етични стандарти и професионализъм за клиента

Ако има закон, това ще регламентира пазара

На дискусията участие взе г-н Ванюлс, френски предприемач и инвеститор в недвижими имоти, сподели че в голяма част от европейските държави, в т.ч. Франция, местни федерации и браншови органицации са предложили и внесли текст в парламента, който в последствие е приет като закон. Имат етичен кодекс подкрепен със законова рамка, но

закона не урежда комисионната, която се получава като възнаграждение от агенциите.

Страните (агенция и клиент) свободно договарят възнаграждението и е нормално и справедливо този въпрос да се решава двустранно. Комисионната може да е от двете страни, може да е само от собственика, или само от купувача.

Приемането на закон за брокериската професия и работата на агенциите за имоти ще:

  • изчисти пазара от недобросъвестни и нелоялни практики;
  • ще създаде условия и задължения за реално прилагане на стандарти в работата на брокерите на недвижими имоти;
  • ще регламентира работата на брокерите и отношенията им с клиентите;
  • клиентите ще бъдат защитени и ще имат реална възможност да търсят правата си;
  • брокерите ще бъдат защитени и ще имат реална възможност да търсят правата си;

Статстика и важни данни за пазара на имоти у нас

Г-н Добромир Ганев предостави важна статистика и официални данни за пазара на недвижими имоти у нас, като направи подробен анализ и сравнение с други държави в Европа и света.

Сделки за последните 9 месеца

13% спад на сделките като цяло, за София – 10% спад, за Стара Загора – 20% спад.

Достъпност на покупка на жилище

България е на 10 място в Европа по достъпност на жилищния пазар изчислено на база средни цени на апартаменти 90 кв.м. към среден разполагаем доход на семейството изразен като годишен доход.

Прага е най-скъпия град на база следна цена на м2 в Източна Европа (8953,82 Евро/м2), следвана от Братислава (4996,12 Евро/м2), Москва (4870,83 Евро/м2) и Варшава (4833,50 Евро/м2). София заема 15-то място (2540,78 Евро/м2).

Ипотеки

България е на 2 място в Европейския съюз по най-ниски лихви за жилищно кредитиране.

Издадени разрешения за строеж

За София – 20% спад, за Пловдив – 54% спад, за Варна – 29% спад.

Строят се повече къщи и малки сгради, с по-малка площ. Наблюдава се увеличено търсене на жилища със средна площ около 106 кв.м. през последните 6 месеца на 2023 година. Цените на жилищата са стабилни, а поради намаленото строителство, търсенето на жилища от семействата с цел живеене не намалява. Напротив, дори се увеличава, каза още експерта.

Г-н Ганев даде препоръка да се внимава при покупка на зелено и да се избират стабилни строителни компании и инвеститори, да се внимава с проекти, които не са финансирани и строителите очакват приходи само от продажби на нови имоти в начална фаза на строителство.

Акценти от дискусията

Етични правила и норми, съгласно Етичния кодекс на НСНИ. Представяне на Европейския стандарт EN15733:2009, който има статут на етичен стандарт в България от 17.06.2010;

Неетични практики на пазара на недвижими имоти и ролята на НСНИ в борбата срещу тях;

Казуси по подадени жалби до КПЕ към НСНИ и становището на Комисията по тях;

Етични стандарти в работата на брокерите на недвижими имоти – практически аспекти;

Анализ и тенденции на пазара на недвижими имоти и новото стоителство;

Ипотечното кредитиране и перспективите пред ипотечния пазар.





Най-четени публикации за имоти:


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.