Новият Закон за управление на етажната собственост (ЗУЕС) и Указ №173

Новият Закон за управление на етажната собственост (ЗУЕС) въвежда значителни промени, които оказват влияние както върху разпределението на разходите, така и върху процедурите при провеждане на общи събрания. Една от ключовите промени е възможността за общото събрание да избира различни форми за разпределение на разходите за управление и поддържане на общите части.

Според новите правила, общото събрание може да определи разходите поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите, независимо от това на кой етаж се намират. Също така, е възможно разходите да се определят съобразно процента на идеалните части на обекта от общите части на сградата или поравно на самостоятелен обект. Тази промяна има за цел да прекрати практиката на „паразитиране“ на необитаеми апартаменти, закупени с цел инвестиция.

Друга важна промяна се отнася до необходимия минимален процент на идеалните части от общите части, представен на общото събрание. Сега, за да започне събрание в обявения час, се изискват само 51%, вместо предходните 67%. Освен това, за провеждане на събрание час по-късно, бяха необходими 26%, вместо предишните 33%. Важно е да се подчертае, че ако едно лице притежава повече от 51% идеални части от общите части, общото събрание може да се проведе, ако присъстват собственици на поне 75% от идеалните части.

Допълнително, въведен е смесен режим за провеждане на общи събрания – както присъствено, така и онлайн чрез видеоконференция. Този етап отново издига въпроси относно ефективността на управлението на етажната собственост, които най-вероятно ще се решават в бъдеще.

Из Закона за етажната собственост

Чл.7 (3) (Изм. – ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. – ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 31.12.2023 г.) Всеки собственик или ползвател е длъжен в 15-дневен срок от придобиване правото на собственост или ползване, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на трети лица, да подаде декларация за вписване в книгата на етажната собственост на данните по ал. 2. При промяна на обстоятелствата по ал. 2, т. 5 и 6 собственикът или ползвателят е длъжен да подаде декларация до управителния съвет (управителя) в срока по изречение първо за вписване на посочените данни. Декларацията може да бъде подадена на електронния адрес на управителния съвет (управителя).

Чл. 11. (1) Общото събрание приема решениея и за:

10. н) (нова – ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 29.09.2023 г.) използване на приходи от поставяне на реклами или технически съоръжения върху сградата и/или отдаване под наем на общи части на сградата и/или от други източници за обслужване на задължения по кредити с цел основен ремонт, и/или основно обновяване, и/или енергийна ефективност, и/или инсталации за възобновяеми източници;

11. (изм. – ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 31.12.2024 г.) може да приема решения и за:

а) възлагане управлението на общите части на сградата на професионален управител-търговец, управляващ етажна собственост, вписан в регистъра по чл. 47а, ал. 1, т. 1, като определя обхвата на правомощията на управителния съвет (управителя), които могат да бъдат възложени за изпълнение на тези лица;

б) възлагане на дейностите по поддържането на общите части на юридически или физически лица;

и т.н.

Етажна собственост

✓ Етажна собственост
✓ Форми на управление на ЕС и режими
✓ Общо събрание, сдружение и управление на ЖК
✓ Наем и договорът за наем. Полезни документи за сваляне.
✓ Аренда

В курса ще намерите и информация относно новите промени от Септемри 2023 в ЗУЕС както следва:

Новият Закон за управление на етажната собственост (ЗУЕС) и Указ №173, Издаден в София на 26 септември 2023 г.

Правата и задълженията на собствениците и обитателите на самостоятелни обекти, както и на ролята и правомощията на общото събрание на собствениците

Промените в реда на свикване на общото събрание на собствениците в етажната собственост

Относно вида решения, общото събрание има право на гласове съответстващи на притежаваните идеални части

ЗУЕС внесе промени в управлението на общите части на етажната собственост, въведено е сдружение на собствениците като юридическо лице

Промените в закона предвиждат по-високи глоби и имуществени санкции за нарушения на правилата за вътрешен ред в етажната собственост

Имате ли въпроси? Задайте ги в коментар по-долу!

Имате ли въпроси? Задайте ги в коментар по-долу!




Най-четени публикации за имоти:


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.