Очакват се нови промени в Правилника за вписванията. Досега работата по Имотния регистър не е стартирала именно поради неизменения Правилник за вписванията. Това е заявила министър Сапунджиева.
Тепърва ще се уточни и съдържанието на имотните партиди, като в тях ще се съдържат всички данни на имота. Средните пазарни цени ще се определят на принципа, предвиден в Закона за общинската собственост. Министърката е изтъкнала, че това допълнително ще гарантира сигурността на гражданите когато извършват сделки с недвижима собственост.
Една от мерките по повод имотните измами, е възможността да се вписват предварителните договори за покупко-продажба в Агенция по вписванията. Така хората дори купувайки жилище на зелено ще са защитени. Предвижда се по искане на една от страните предварителния договор да се вписва в Агенция по вписванията. Всички промени в Правилника за вписванията за първи път ще структурира имотната партида нормативно, като ще създаде единно досие на имота с всички промени на собствеността, промени на характеристиките на недвижимата вещ, отразяване споровете, тежестите върху имота. Представете си единен номер, под който стои цялата история на един имот във времето.
Освен това Имотния регистър става публичен, справка ще може да се прави и по име на собственика, а не само по по адрес на имота.
Новост е и възможността за вписване и на актовете, с които се определя наследствено правоприемство.Това се случва във връзка с подготвените от Министерството на правосъдието промени в ГПК, касаещи издаването на европейско удостоверение за наследство.
Нови промени има и при Тарифата за таксите на частните съдебни изпълнители. Тя ще бъде променена така, че в срока за доброволно изпълнение да не се събира такса по точка 26. Това ще бъде отново в полза на гражданите.
Скоро няма да се издават и незаверени преписи на актове от Архива към Агенция по вписванията. Все още „незаверени преписи могат да бъдат изисквани от всеки, а заверени преписи се издават само на страните по акта, на техните правоприемници или представители по закон или по упълномощаване.“ Преписите сега се издават въз основа на писмена молба от лицето и заплащане на съответната такса в Агенция по вписванията. Според предсоящите промени, преписи от актове касаещи собствеността на даден имот ще се издават само заверени. Това също ще възпрепятства имотни измами в бъдеще.
Ето и официалната публикация на Министерски съвет от 23.07.2014г.:
Министерският съвет на Република България прие Постановление за изменение и допълнение на Правилника за вписванията. Приетите промени са насочени към оптимизиране на дейността на съдиите по вписванията и службите по вписванията и подобряване на взаимодействието между тях чрез ясно регламентиране и разпределение на отговорностите в производството по вписване и създаване на допълнителни гаранции за законосъобразност в съвременните условия. Промените имат за цел и конкретизиране на уредбата на отделните етапи на вписването и съчетаването им с по-ефективно използване на информационно- техническите възможности на Агенция по вписванията. Промените ще създадат и необходимите нормативни предпоставки за постепенна електронизация на вписването и автоматизиране на процесите, уредени в Правилника за вписванията.
Във всяка служба по вписванията в страната ще можем да подаваме заявления за удостоверения за собствеността върху недвижими имоти и за извършени вписвания по партидите им. В момента граждани могат да получават удостоверения за извършени сделки с имоти, вписани ипотеки, възбрани, договори за наем, аренда и др. само в службата по вписванията, в чийто район се намира недвижимият имот.
За първи път в проекта е дадена възможност заявлението за издаване на удостоверение да бъде подадено в една служба по вписванията и да бъде получено като заверен препис от заявителя в друга, посочена от него служба по вписванията, което в максимална степен би улеснило обслужването на гражданите. По отношение на това предложение е предвидено отлагателно действие – от 15 юни 2015 г. Причината е необходимостта от организационното осигуряване на процеса по предоставяне на новата услуга.
Част от мерките имат за цел да се създадат нормативни предпоставки за постепенна електронизация на вписването, свързано с поддържането на съответните книги и регистри, включително и изграждане на Имотния регистър.
Проектът не променя ни най-малко фактическия състав на извършеното вписване, съобразно чл. 1 и чл. 9 от Правилника за вписванията и поставя началото на изграждането на имотен регистър, не като еднократен акт, а като процес.
В страната се водят имотни партиди на електронен носител от 1997г., като през различните периоди са били създадени три програмни продукта. До този момент Правилникът за вписванията съдържа единствено абстрактната възможност по чл. 9 да се водят имотни партиди без да се регламентира тяхното съдържание, образуване, разделяне и съединяване. Липсата на правна регламентация създава затруднения при извършването на справките, относно актовете, подлежащи на вписване, които са познати на всеки гражданин и всеки специализиран юрист.
Предложеният проект за първи път структурира имотната партида нормативно, създава единно досие на имота с всички промени на собствеността, промени на характеристиките на недвижимата вещ, отразяване споровете, тежестите върху имота и т.н.
В ползваните сега, за целите на вписването, файлови имотни партиди липсват основни данни като граници на имота, адрес, което води до невъзможност да се направи справка само по адрес на имота.
Проекторазпоредбите дават възможност, подобно на договорите за продажба на наследство, да се оповестяват актове, с които се удостоверява наследствено правоприемство. Това ще отстрани недостатъците от скритото преминаване на собственост. Нужда от такава публичност имат органите по различните съдебни производства – граждански, наказателни, досъдебни, данъчни органи и др. Вписването е необходимо на лица, упражняващи публични функции като частни съдебни изпълнители, нотариуси.
Предложеният проект изрично възпрепятства възможността службите по вписванията да предоставят незаверени копия на вписани актове. Документите, които трябва да получават гражданите, са оригинали и заверени преписи, отразени в съответния регистър за преписите. Изричната забрана за предоставянето на незаверени копия, които не представляват препис от документ по смисъла на чл. 179, ал. 2 от ГПК, възпрепятства възможността за имотни измами.
Най-четени публикации за имоти:
- Удостоверение по чл.87 за наличие или липса на данъчни задължения - 78 928 views
- Промени ЗУТ 2021 – предназначение, разрешение за строеж, ателиета, жилища, кладенци, летни кухни, гаражи - 72 411 views
- Кота било, кота корниз, застроена площ - 50 576 views
- ВИДОВЕ СГРАДИ С НОСЕЩИ СТЕНИ. СГРАДИТЕ В КОИТО ЖИВЕЕМ. - 43 510 views
- КАКВО ТРЯБВА ЗА ИЗДАВАНЕ НА УДОСТОВЕРЕНИЕ ЗА ТЪРПИМОСТ НА СТРОЕЖ – (§ 16 от ДР на ЗУТ) и за ИЗДАВАНЕ НА АКТ ЗА УЗАКОНЯВАНЕ НА СТРОЕЖ? - 43 315 views
- Как и при какви условия се отменя договор за имот? Сделка. Недействителност. - 36 206 views
- Кадастър и Агенция по вписванията – имотни въпроси,идентификатор на имот,бланки, заявления, удостоверения - 27 540 views
- Имоти - 24 624 views
- Договор за наем – ключови моменти - 21 961 views
- Узаконяване на незаконни пристройки. Законен и незаконен строеж. - 20 084 views
- Удостоверение за тежести – давност и максимален срок, в който важи - 19 317 views
- Покупка на имот – плащане на цена - 19 313 views
- Стени в сградата. Монолитно и панелно строителство. - 18 982 views
- Как става заличаване на ипотека в ДСК – стари законни ипотеки - 18 378 views
- Покривни конструкции и покривки. Покрив. - 16 832 views