Удостоверение за тежести – давност и максимален срок, в който важи

Удостоверението за тежести на недвижим имот няма давностен срок. Актуалното удостоверение днес, няма да е актуално утре или след няколко дни.

Всеки купувач на имот, задължително трябва преди сключване на предварителен договор за покупко-продажба да направи справка по имот в Агенция по вписванията за период поне 10 години назад.

Добре би било и да се извади Удостоверение за тежести, което да се представи на купувача още в деня на сключване на предварителен договор между него и продавача на имота. То трябва да обхваща период за поне 10 години назад. В деня на нотариалното прехвърляне на собствеността в кантора на нотариус  се представя  ново актуално  Удостоверение за тежести на имота.

Този документ е единствения достоверен и сигурен източник, от който става ясно какъв имот ще купите. В него фигурира цялата история относно собствеността на имота. В него се проследяват всички правни действия, които са се случвали с дадено жилище, земя или друга недвижима собственост. Ако върху имота са учредени банкови ипотеки, ако има възбрани, искови молби или други тежести, те ще станат явни в удостоверението.
Поискайте от нотариуса да провери състоянието на имота и в деня на сделката. Нотариусите имат достъп до базата данни в Агенция по вписванията. Това е важно, тъй като удостоверенията за тежести се издават с дата на издаване 3-4 дни по ранна от деня на получаването им.
Вписването пък (когато сте купили например апартамент, и чакате да си получите новия нотариален акт за собственост от натариуса), зависи от това кога ще се впишат абсолютно всички актове, на абсолютно всички нотаруси в даден град за определен ден. Докато не се впишат всички актове, денят в Агенция по вписванията няма да е приключен.

Ако покупко-продажбата се случи непосредствено преди Нова година, пригответе се да получите нотариалните си актове след 20 януари на следващата година. Агенция по вписванията прави инвентаризация всяка година първите 20 дни на Януари.
Вадете по две Удостоверения за тежести – при сключване на предварителен договор и при изповядване на сделката. Пазете и квитанцията към него, тъй като там е записано кога трябва да получите готовото Удостоверение за тежести от службата по вписване. Без тази квитанция не може да получите документа.
Срокове на издаване:
– три дена – днес подавате заявлението, в срок до три дни го получавате. Удостоверението за тежести се получава след 10 ч. до 14ч. Цената на услугата е 30 лева + 2 лева за банкова транзакция (цената може да е и по-висока в зависимост от документацията съпровождаща имота).
– една седмица – срока за получаване на Удостоверението за тежести е една седмица. Цената е 10 лева + 2 лева за банкова тразакция (цената може да е и по-висока в зависимост от документацията съпровождаща имота).

Може да платите и през ПОС терминал в самата Агенция по вписвания.

ВАЖНО: Агенция по вписванията (имотен регистър) работи с клиенти до 14 часа всеки работен ден, а отваря врати в 9 часа.
Адрес в гр. София е: жк. „Гео Милев”, ул. „Елисавета Багряна“ №20

Последна редакция: 23.04.2016г.




Най-четени публикации за имоти:


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.