Образование в свят на трансформации и бизнесът

Вчера се проведе първия форум „Знание“ на сп. „Мениджър“ в НДК. Мотото бе „Образование в свят на трансформации“. Събитието беше изключително интересно. За мен бе удоволствие, че имах възможност да присъствам и чуя важни теми свързани с образованието в нашата Родина.

Форумът беше открит от Ева Майдел, евродепутат от ЕНП/ГЕРБ, която започна с някои от основните въпроси към гостите от първия панел, като:

Какво е нужно на модерния директор и какъв е той днес?

Как си взаимодействат бизнеса и училищата?

Как в образователните институции се измерват резултатите, освен резултатите по програма PISA, която събира и обработва информация по значими за образователната политика въпроси? 

Много ми хареса тона на форума. Всички теми бяха интригуващи. „Отворените врати – това е успешния път за добрия директор.“ – каза инж. Таня Михайлова, заместник – министър на образованието и науката. Тя допълни, че отдавна е отминало времето на назидателния тон. Днес хората ясно поставят целите си, а ученето е за цял живот. Съдържанието в училище следва да е полезно, но да бъде главно насочено за развитие на практически умения. Да знаеш вече не е достатъчно. Трябва и да можеш практически да приложиш наученото.

В училище всеки ден носи резултати. Важен в процеса и пътя през, който се минава – наситен с най-дълбоко и ценно съдържание за проблемите, решенията, изборите през които преминават както учителите, така и учениците. Понякога крайния резултат не носи цялата информация за целия процес, а зад цифрите стои страшно много труд. Именно там, следва да отправим поглед за да можем да видим същността на нещата.

„Успяват тези деца, които имат подкрепящи родители.“ – сподели още инж. Михайлова на форума на списание „Мениджър“.

Учителите трябва да бъдат подготвени да преподават умения, защото днешните ученици от 1-ви клас ще работят професии, за които ние дори още не подозираме. – каза Веселин Димитров, изп. директор на Сдружение „Образование България 2030“. Доколко усвоени са знанията, които се преподават е ключов въпрос за бъдещето на децата ни.

Тревожни са фактите, изнесени в доклада на сдружението за 2017 година, където по данни от последното издание на международното сравнително изследване PISA, 60% от 15 годишните  ученици са функционално грамотни и могат да пишат, четат, смятат. Какво се случва с другите 40%?

20% от децата от 5 до 18 години не са ходили на училище, въпреки че са били записани. Защо няма данни в МОН за липсващите деца – къде са те?

25% от българите между 20 и 34 години не работят, не учат и не се обучават. Какво правят?

ОБРАЗОВАНИЕ – КАК ИЗГЛЕЖДА БЪДЕЩЕТО ДНЕС?

ИНДУВИДУАЛЕН НАПРЕДЪК и ИНДИВИДУАЛНО УЧЕНЕ

Социалните умения, въображението, талантите ще определят бъдещето на света. Техники, които помагат на децата да изучават себе си ще бъдат основополагащи, а идеята за индивидуалното образование ще играе все по-голяма роля. – подчерта Таня Петрова, народен представител, член на парламентарната комисия по образование и наука.

Днес учителя е ментор и помощник на учениците. Работи се в екип, споделят се идеи и предприемачески умения. Дали обаче образователната система е готова да се справи с дигитализацията и дали може да се адаптира лесно към динамиката на бързо променящата се среда?

Децата днес живеят с технологиите. Въздействието на дигитализацията е глобално – затварят се университети, обучението става онлайн!

Скоро ще говорим за общество, в което машините помагат на хората да живеят по-добре. И все пак, човек остава в центъра на тази технологична вихрушка. Хуманното образование няма да бъде заменено от изкуствения интелект. Критичното мислене и нетрадиционните модели на интелект са ключови фактори, които ще определят бъдещите професии. 

Директорката на ОУ „Св. св. Кирил и Методии“ в село Челопеч, г-жа Весислава Панджерова, сподели впечатляващи резултати от различни училищни проекти. Децата учат чрез преживяване, а знания най-добре усвояват от свои съученици и от родителите, които влизат в ролята на учители по метода на „обърнатата класна стая“.

ТВОРЧЕСКИТЕ ПРОФЕСИИ И ТЕЗИ ОБСЛУЖВАЩИ ЧОВЕКА ЩЕ БЪДАТ ПРОФЕСИИТЕ НА БЪДЕЩЕТО

„2/3 от професиите на бъдещето все още не знаем кои ще са… Неформалното образование ще се развива все повече и повече. „– сподели Огнян Траянов, председател на Българската мрежа на Глобалния договор на ООН.

Днес, основна задача на обществото и бизнеса е как да създадем една среда, която да помага за бърза адаптация. Важно и с първостепенно значение е и здравата ценностна система, с която децата идват. Ролята на семейството, на родителите, на възпитанието сякаш остава на заден план. А всъщност е от първостепенно значение за адаптацията и развитието на децата ни. Някак се отпуснаха „юздите“ и всичко се остави в ръцете на училището. Простете, но е  истина. Учителите днес сякаш са отговорни за всичко – дали децата са възпитани, дали са образовани, дали и как се интегрират в обществото, дали и как се справят в живота, в каква среда ще попаднат, какво ще им се случи в бъдеще…

Простете отново, но…Родителите нямат право да се оправдават, нямат право да прехвърлят своите отговорности върху плещите на българсикия учител и школо. Нямат право да се отдръпват от образованието. Не е достатъчно само да платиш образованието на детето си. Трябва да си с него по пътя му, трябва да вървиш редом с него по всички кривуличещи пътеки през които детето преминава. Родителя трябва да е пръв ментор на рожбата си. Същото се отнася и за църквата. Къде са родителите и църквата в образователните политики? Как допринасят за бъдещото хармонично, позитивно, положително и устойчиво развитие на децата?

Огнян Траянов посочи като добър пример за иновативен модел за благото на образованието в България СофтУни Светлина – гимназия за дигитални умения, и интерактивния център за наука и технологии „TechnoMagicLand“, който е отворил врати в София през юни тази година. Два примера, които определено имат мисия да повишат качеството на образованието чрез нови, креативни и хуманни модели и практики.

„Промяната в класната стая е възможна!“  – така приключи форума.

ПС: Моля да ме извините! Аз не съм журналист или филолог и нямам претенции за професионално писане. Образованието е тема, която ме вълнува. Родител съм, живея в България… Благодаря на сп. „Мениджър“, че потвърди моята регистрация за форума, и макар и задочно, за възможността да присъствам на него. Желая на всички хора от форума – плановете им, стремежите и усилята, които полагат в тази посока, да бъдат успешни.





Най-четени публикации за имоти:


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.