Документи за продажба на апартамент придобит по наследство

ПРИМЕРНИ НЕОБХОДИМИ ДОКУМЕНТИ ЗА ПРОДАЖБА

НА АПАРТАМЕНТ, ПРИДОБИТ ПО НАСЛЕДСТВО

1.Документ за собственост

(нотариален акт, договор за покупка от община или др. В документа за собственост е необходимо апартаментът да бъде подробно описан от какво се състои, като площ и съседи)

2.Актуални удостоверения за наследници на всички починали лица

(Трябва да са издадени или заверени в последните 6 месеца. За всеки починал трябва да има отделно удостоверение за наследници, в което трябва да е посочена точната дата на смъртта, семейното му положение към датата на смъртта, както и кои са наследниците му. На хората починали неженени, се посочва освен това, че са починали без деца, защото човек може да не е женен, но да има деца. Издава се от служба „Есграон” на общината по последното местоживеене на починалия. Удостоверенията за наследници трябва да са издадени по данни от личен регистрационен картон на починалото лице и по регистрите за населението, а не по данни от молба- декларация на поръчалия удостоверението)

3.Проверки за завещания на всички починали лица

(Издават се от Служба по вписванията)

4.Актуална скица на мястото

(само в случай, че собствениците притежават идеална част от поземления имот. Важи 6 месеца. Когато срокът изтече се прави заверка, че важи и днес, с подпис и печат, върху същата скица. Ако има разлика в описанието на земята по нотариалния акт за собственост и по скица, е необходимо на скицата да има и забележка за идентичност на имота)

Издадените от АГКК/СГКК скици/схеми (независимо от датата на издаването им) са валидни до настъпване на изменение в данните за имота,  за който е издадена скицата/схемата. От собствениците на имоти не следва да се изисква представяне на „актуална“ скица/схема.

Административен орган, лице с публични функции, обществена организация и др. органи и лица, пред които се представя скицата/схемата, могат да извършват безплатни online проверки в кадастралната карта и кадастралните регистри относно данните за имота, чрез УЕБ ПОРТАЛ ЗА ОНЛАЙН-УСЛУГИ -„КАИС“

След извършената онлайн проверка:

– при липса на промени в границите и данните за имота, издадената скица/схема (независимо от датата, на която е издадена) е актуална и същата може да се използва като официален документ;

– при настъпили промени в границите и данните за имота, скицата/схемата не е актуална и АГКК/СГКК следва да издаде нова скица/схема с актуални данни.

Ако издадената скица е в Координатна система 1970, АГКК/СГКК е длъжна да издаде нова скица в Координатна система 2005, като при установена разлика в площта, следва да издаде и удостоверение (съгл. образец, утвърден със заповед № РД – 13 – 199/10.06.2015 г.). За скицата и удостоверението при първото им издаване не се дължи такса. 

Информация от www.cadastre.bg от 10.02.2017

5.Удостоверение за актуален административен адрес

(само в случай, че има разминаване в описанието на адреса по документ за собственост и понастоящем)

6.Удостоверение за семейно положение на всички продавачи

(Издава се от служба ЕСГРАОН на общината по местоживеене. Ако продавачът е разведен или вдовец, на удостоверението за семейно положение трябва изрично да е отбелязано какво е било семейното положение на продавача към датата на придобиване на имота, тъй като ако към тази дата семейното положение на продавача е било “омъжена” или „женен”, имотът е съпружеска имуществена общност)

7.Удостоверение за граждански брак на наследодателите, които са придобили имота

(в случай, че са съпрузи)

8.Декларация по чл.26 от Семейния кодекс

(Ако някой от продавачите или неговия съпруг/съпруга са адресно регистрирани на адреса на имота, който се продава. Ако никой не е адресно регистриран на адреса на имота, който се продава,  трябва да се представят копия от личните карти на съпрузите на продавачите. )

9.Актуално удостоверение за данъчна оценка

(За апартамент, мазе, гараж, земя. В повечето от случаите важат за полугодие. Трябва да има изрично отбелязване, че всички собственици нямат задължения)

 

СЪВЕТ ЗА КУПУВАЧА

За пълна и качествена проверка за имота, който купувате, е необходимо допълнително:

1.Копия на всички предходни документи до първи собственик на земята /нот. актове, удостоверения за наследници, делби/, хронологично и логически свързани, които освен като копия на нотариуса се подават  и на съдията по вписвания за издаване на удостоверение за липса на тежести без срок

2.Удостоверение от отдел “Общински имоти” на съответната община, от което да е видно, че за имота няма Акт за държавна собственост от 01.06.1996., няма Акт за общинска собственост и няма реституционни  претенции от трети лица

3.Ако първичният документ, с който е придобит имота, е договор за покупка от община, трябва да се снабдите с Удостоверение, издадено от отдел общински имоти на съответния район на общината, от което да е видно, че договорът фигурира в регистрите на общинската администрация, че преписката се съхранява в районната администрация, че лицето, което е подписало договора, има тези правомощия към датата на подписването на договора, че имотът понастоящем няма държавен и/или общински характер и че няма реституционни претенции към имота от трети лица.

Информация от сайта на Нотариус Калоянова

 





Най-четени публикации за имоти:


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.